Kuopion Vanhustenkotiyhdistys ry

Kuopion Vanhustenkotiyhdistys ry on vuonna 1969 perustettu yleishyödyllinen yhdistys, joka tarjoaa kuopiolaisille senioreille vuokra- ja asumisoikeusasumista. Yhdistys omistaa vuokrataloja ja ASOasunnot Kuopion Seniorit Oy:n.  Yhdeksässä kiinteistössä on yhteensä 522 asuntoa.

Vuokrataloihin haettaessa asukasvalinnassa otetaan huomioon asunnon tarve, varallisuus ja tulot.  Asukkaat voivat ostaa itsenäisesti tarvitsemansa palvelut haluamiltaan palveluntarjoajalta.

ASOasunnot Kuopion Seniorit Oy:llä on 52 asumisoikeusasuntoa.  Vapautuvat asunnot tarjotaan jonojärjestyksessä.  Jonoon päästäkseen hakijan on oltava 65 vuotta täyttänyt, tulo- tai varallisuusrajoja ei ole.

Yhdistys omistaa lisäksi Mäntylän ja Pyörön toimintakeskukset, osoitteissa Untamonkatu 5 ja Pyörönkaari 28. Tilat on vuokrattu Kuopion kaupungille, joka vastaa niiden toimintakeskuspalveluista. Toimintakeskuspalvelujen tavoitteena on tukea ja edistää kotona asuvan ikääntyvän toimintakykyä ja toimia ikääntyvien kohtaamispaikkana.  Ruoka- ja kahviopalveluista vastaa Servica Oy.

Asuntojen vuokrauksen lisäksi yhdistys koordinoi ja tukee vapaaehtoistoimintaa yhdistyksen kiinteistöissä asuville asukkaille.