​Tervetuloa asukkaaksi!

Olemme koonneet tähän muutamia asumiseen ja muuttoon liittyviä neuvoja sekä vinkkejä, jotka kannattaa muistaa. Mieltäsi askarruttavissa kysymyksissä voit aina kääntyä huoletta puoleemme.

Asukkaalle

Lukitse ovet

Ulko-ovi kannattaa pitää lukossa päivisinkin sekä laittaa takalukkoon, kun asunto jää tyhjäksi. Tarvittaessa voit kysyä kiinteistönhoitajalta, kuinka se tehdään. Ota heti yhteyttä, mikäli tarvitset lisää avaimia tai sinulta häviää avain.

Palovaroitin

Muista huolehtia hälyttimien kunnosta ja patterin vaihdosta. Tarvittaessa voit kääntyä huoltomiehen puoleen.

Tupakointi

Tupakointi yleisissä tiloissa kuten porraskäytävissä, varastoissa, yhteisissä saunatiloissa ja pesutiloissa ei ole lain mukaan sallittua.

1.9.2015 lähtien tehtävissä vuokrasopimuksissa kielletään tupakointi huoneistossa, parvekkeella ja kiinteistön yhteisissä tiloissa. Kokonaan savuttomia kohteita ovat Untamonkatu 3 ja Mailatie 3, joissa tupakointi on kielletty koko kiinteistön alueella.

Jätehuolto ja kierrätys

Jätekatoksessa olevissa roskalaatikoissa ja jäteastioissa on merkinnät, mitä niihin saa laittaa. Katso lisää: www.jatekukko.fi

Muuttajalle

Palvelutaloon muuttajat!

Kotihoitoa tarvitsevien tulee olla yhteydessä kotihoitohenkilöstöön ennen muuttoa!

Virallinen muuttoilmoitus

Muuttoilmoitus on lain mukaan tehtävä viimeistään viikon kuluessa muutosta. Ilmoitus täytyy tehdä aina, kun muuttaa pysyvästi asunnosta toiseen tai kun tilapäinen oleskelu toisessa osoitteessa kestää yli kolme kuukautta. Muuttoilmoituksen voi tehdä puhelimitse soittamalla numeroon 0203 456 456 tai täyttämällä sähköisen lomakkeen osoitteessa www.muuttoilmoitus.fi.

Osoitteenmuutos

Tee osoitteenmuutos ja jälkeenlähettämissopimus Postin kanssa. Posti kääntyy maksutta kuukauden ajan. Jos haluat jatkaa jälleenlähettämistä, niin se onnistuu pientä maksua vastaan. Postista saat myös maksuttomia osoitteenmuutospostikortteja, joilla voit kertoa uuden osoitteesi ystävillesi ja sukulaisillesi.

Saunavuoro

Oman, maksullisen saunavuoron voit varata yhdistyksen toimistosta, jos talossa on yhteiskäytössä oleva sauna. Monissa taloissa on myös talon asukkaiden yhteinen lenkkisaunavuoro, josta ei peritä eri maksua.

Puhelin

Tilaa puhelimen siirto puhelinyhtiöltä.

Sähkösopimus

Tee sähkösopimus haluamasi energiayhtiön kanssa. Sähkösopimus kannattaa tehdä jo viikko tai pari ennen muuttopäivää.

Vakuutusturva

Tarkista kotivakuutuksesi yksityiskohdat aina muuttaessasi uuteen kotiin.